reklama

Búrame bariéry 2

Život zdravotnre postihnutých ľudí sťažuje množstvo bariér. Jednak architektonických, no tie sa dajú pri troške dobrej vôle veľakrát prekonať. Oveľa zákernejšie sú tie bariéry v našich hlavách. Zákernejšie, lebo sa prekonávajú oveľa ťažšie. Pomôžme si s bariérami navzájom – vy nám s tými architektonickými a ja vám si dovolím pár článkami pomôcť vám s tým prístupom … Dnes si beriem „na parádu“ doprovod a predčítanie.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Doprovod

Nastupujeme do dopravného prostriedku

Nevidiaci, ak nemá telesný hendikep, nemá problém nastúpiť sám, či už do vlaku, alebo autobusu. Od vás, ako od doprovodu nevidiaci očakáva to, že jeho ruku položíte na madlo, prípadne mu ozrejmíte, či nastupujeme po troch, alebo štyroch schodoch, čo veľmi uľahčí nastupovanie. Ak treba kúpiť lístok neberte túto „povinnosť“ automaticky na seba, ak nevidiaci chce sám vás o to požiada. Rozhodne nemusíte nevidiaceho „nakladať“ do prostriedku hromadnej dopravy, s čím sa ZP (zrakovo postihnutí) stretávajú relatívne často. Citujem Martinu: „Cestovala som od starkých, po prvýkrát sama a priznám sa, dosť som mala z toho stres. Prišiel klasický motoráčik, dosť plný. Ľudia vystúpili a šli sme nastúpiť, vtom jedna agilná teta vykríkla, aby ľudia pustili tú nevidiacu dievčinku od... a povedala priezvisko starkých. Zozadu sa ma chytilo „milión“ rúk, ktoré ma doslova vytlačili do vlaku a asi rovnaký počet rúk ma „vydvihlo“ do vlaku, čo bolo dosť nepríjemné.“

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Jedálenský vozeň, reštaurácia

Pri dlhšej ceste sa návšteve reštaruácie nevyhnete. Ani tu nie je problém ako diskrétne pomôcť a nevzbudzovať pozornosť. Nemusíte sa mu nejako extra „hrabať“ v jeho tanieri, ak bude potrebovať napríkad pokrájať mäso sám vás o to požiada. Veľmi pomôžete tým, že si predstavíte tanier ako ciferník hodín a nevidiacemu jednoducho poviete na ktorom čísle nájde mäso, prílohu, šalát. Keď ste dojedli a nevidiaci má „fúzy“ od jedla, diskrétne ho na to upozornite. Spomína Braňova manželka: „Zoznámili sme sa tak, že moja sprievodkyňa sa hanbila povedať mi, že mám na končeku nosa fľak od zmrzliny, prišiel on so svojou partiou a nevedel že nevidím, tak sa ma len opýtal či baby už prestali nosiť vlhčené utierky a všelijaké tie serepetičky lebo mám za...babraný nos. Drzáň drzý, sme spolu už desať rokov.“

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Chôdza s nevidiacim

možno trošku chce cvik, ale nie je problémom. Nevidiaceho rozhodne netlačte pred sebou, istejší spôsob je, keď ho necháte chytiť sa zľahka vášho predlaktia, ktorým viete pohodlne naznačiť zmenu smeru chpdze. Nevidiaci bude vedieť, že keď predlaktím naznačíte smer hore/dole tak pôjdete po schodoch, prípadne do strán tak odbočujete doľava/doprava. Prípadne „medzi rečou“ svoje pohyby verbalizujte.

Ak prechádzate zúženým priestorom predlaktie dajte za chrbát, spomaľte a keď sa zúžený priestor skončí dajte ho do bežnej polohy.

Dvere otvorí vidiaci voľnou rukou, obaja prejdú zúženým priestorom, nevidiaci ich za sebou zavrie a plynule pokračujú v ceste.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Predčítanie

Noviny, tlač

Ak predčítate akýkoľvek text zdržte sa svojich komentárov, názorov a poznámok ktoré by ste vkladali do textu. Na nevidiaceho to totiž môže pôsobiť ako súčasť predčítaného textu. Ak bude ZP chcieť počuť váš názor určite sa vás naň opýta.

Korešpondencia

je háklivejšia záležitosť. Skôr, ako list otvoríte a je na obálke odosielateľ prečítajte ho, možno sa ZP rozhodne že nechá list prečítať niekomu inému. Ak odosielateľ na obálke nie je prečítajte podpis v závere listu. Pred 13 rokmi sme konkurzom hľadali pracovníčku na pomoc nevidiacim. Pri osobnom pohovore som každej uchádzačke dala do rúk list s tým, aby mi predčítala. „Celé zle“ bolo, keď jedna pani po chvíli ticha v ktorom čítala prehlásila: „Hrozný list, baba píše že...“ No môžete si byť istí že sme ju neprijali.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najbližšie pôjdeme nakupovať a na úrady.

Eka Balašková

Eka Balašková

Bloger 
  • Počet článkov:  140
  •  | 
  • Páči sa:  22x

Takmer nevidiaca osoba chodiaca po štyroch, sem tam po šiestich, funkcionárka Únie nevidiacich, postcrosserka, trochu blogerka a členka jednej úžasnej rodiny. Zoznam autorových rubrík:  Sme medzi vamiRodinaPrózaÚvahy (občas možno o ničom)Prečo mám rada ...SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu