reklama

Korektnosť? Odložte si ju do skrine!

Všade sa dnes hovorí, akí máme byť korektní vo vyjadrovaní sa voči minoritným skupinám obyvateľstva - a s niečím aj súhlasím.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Nemám problém namiesto o cigánoch hovoriť o Rómoch; povedať o gayovi alebo lesbe že sú buzeranti mi príde takmer vulgárne a aj my už najnovšie vraj nie sme zdravotne postihnutí, ale zdravotne znevýhodnení. Lebo "tak sa to má hovoriť", upozornila ma pani na jednej stránke, ktorú spoluadminujem. A toto ma nasr...pardon, nie nasrdilo, ale v rámci korektnosti nahnevalo. To už fakt v tejto republike funguje všetko tak, ako má, keď sa hráme na slovíčka?!? Nebudem hovoriť ani za Rómov, ani za ľudí z "teplej komunity", každý vie sám za seba najlepšie formulovať svoje pocity a potreby. Napíšem názor za nás, ľudí so zdravotným handicapom.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Nie raz sa totiž pýtam, načo mi je jazyková korektnosť, keď sa nepremieta do činov? 

Spoločnosť, buď korektná! Jasné! Skús to trebárs takto:

Nenúť ma pri ceste do mesta sa v 30°C dehydrovať, lebo s chodítkom, prípadne človek na vozíku sa dostaneme možno do troch-štyroch "véciek" v meste.

Dopraj mi ten pocit dobiehať na vlak 5 minút pred jeho odchodom bez toho, aby som urobila rozruch na stanici, lebo nemám rezervovaný prístup do vlaku 48 hodín pred jeho odchodom a ak tam nie som hodinu pred odchodom vlaku tak je problém.

Skús ma, milá spoločnosť, pustiť na úrady v historických budovách! Aj ja si občas potrebujem napríklad vyplatiť poplatok za odvoz odpadu; odovzdať daňové priznanie či vymeniť OP. Asistenti sú síce skvelí ľudia, ale tí nám majú pri veciach asistovať, nie vybavovať ich za nás. Ak totiž nemôže môj asistent, ja požiadam trebárs aj suseda aby šiel na ten úrad so mnou. A prečo by mal niekde na druhom poschodí hovoriť za mňa o veciach, o ktorých nemá ani poňatia? Pravda je - môžeme sa s úradníkom, ak je ochotný, vybavovať priamo na chodníku, prípadne vo vestibule úradu, že ...

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Venuj mi súkromie v obchode, v nákupnom centre. Prosím. Vieš, aj ja potrebujem občas na to wc a vôbec nie je príjemné chodiť si pre kľúče na informácie, kde by ten kľúč mal byť. Ale veľakrát nie je, tak sa volá údržbárovi, upratovačke, neviem komu, až sa pristúpi k vyhláseniu cez amplión, kde sa komplet celý obchod medzi skvelou akciou na syry a jedinečnou ponukou vín dozvie, že "Pani Rybičková, doneste prosím kľúč od wc pre vozíčkarov na informácie". 

Pusti ma do podchodu! Pred časom som cestovala a tak som si podľa pravidiel dohovorila, že ma niekto príde k vlaku vyzdvihnúť a pustí ma do výťahu, aby som stíhala prípoj. Vysvetlila som, že s chodítkom ten rad schodov nezvládnem a cez koľajisko sa mi ísť nechce. Uistila som sa, že áno, môžem ísť vlakom o 10,00, táto služba mi bude poskytnutá. Medzitým sa zmenilo počasie, čo pre mňa znamená, že som ešte o kúsok menej mobilná ako bežne (meteosenzibili vedia).S chodítkom som si nastúpila do vlaku a spokojná sa usadila. Ešteže mi napadlo opýtať sa prievodcu, či platí to, že ma príde niekto vyzdvihnúť aby som sa bezpečne dopravila tam, kde treba. No nie, mala som vraj ísť skorším vlakom, takže - nie, nehrozí. Priznám sa, keby som sa nehanbila, tak tam v tom vlaku urobím taký škandál, že by asi poslali po Dr Chocholouška. No bolo treba konať, lebo takto sa môžem akurát tak otočiť a vrátiť domov tým istým vlakom. Tak som celú asistentkinu aj moju rodinu postavila do pozoru, aby mi v dedine kúsok od KN asistentkin manžel podal barly a vzal domov chodítko. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Neber mi to, s čím som doteraz nemala problém. V Komárne sme mali pár rokov úplne bezbariérovú poštu. Asi pol roka je tomu, čo Slovenská pošta zaviedla systém poradia podľa lístočkov. Prvý problém nastáva, keď si lístok potrebujem vytlačiť, potrebujem niekoho vidiaceho, kto mi na dotykovom monitore nájde správnu položku a druhý problém nastáva, keď nedovidím na monitor asi 3m nad hlavami ľudí, kde sa čísla zobrazujú. 

Neparkuj na "invalidoch", aj keď chápem, že urobiť pár krokov navyše je problém (chci ich odo mňa v snehu či ľade, tak ich nedám), ale ver, že odniesť si nákup na druhú stranu parkoviska s barlami alebo na vozíku by si mala tiež problém.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ak budeme mať všetko toto poriešené, potom s vami rada podiskutujem o tom, či som zdravotne znevýhodnená, poškodená, postihnutá alebo hendikepovaná. Najskôr prosím pustite korektnosť aj do mozgovej dutiny. V tej ústnej je vám na ... nič.

Eka Balašková

Eka Balašková

Bloger 
  • Počet článkov:  140
  •  | 
  • Páči sa:  22x

Takmer nevidiaca osoba chodiaca po štyroch, sem tam po šiestich, funkcionárka Únie nevidiacich, postcrosserka, trochu blogerka a členka jednej úžasnej rodiny. Zoznam autorových rubrík:  Sme medzi vamiRodinaPrózaÚvahy (občas možno o ničom)Prečo mám rada ...SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

24 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu